söndag 5 december 2010

Tryffel

Av någon outgrundlig anledning brukar jag bara göra chokladtryffel till jul. Som om choklad inte är gott i april liksom. Jag brukar använda Malins utmärkta grundrecept och variera smaksättningen. Whisky eller cognac är favoriter till mörk choklad och ni måste prova Malins recept på saffranstryffel, den är gudomlig!


En burk med tryfflar är också en bra gåbortspresent. I dag hade vi med oss en ny sort till mammas adventsfika. Senaste Reko hade ett recept på pepparkakstryffel som lät fantastiskt, men dessvärre var ofullständigt. Jag använde det därför bara som inspiration till smaksättning av det vanliga receptet. Tryfflarna smaksattes med kanel, kardemumma och ingefära och rullades i en blandning av kakao och kanel. Riktig pepparkakssmak var det väl inte, så jag kanske testar att modifiera receptet. Men goda och uppskattade blev de i alla fall.

1 kommentar:

Solveig Lövendahl sa...

Ser väldigt gott ut! Så roligt om du kommer till Malmö, jag släpar hemskt gärna på tyg. :)