onsdag 12 januari 2011

Dagens rätt

Jag är osäker på om jag bloggat om min favoritsoppa tidigare. Men stressade och ekonomiska klimatbloggares bästa vardagskompis förtjänar i så fall en repris. Får jag presentera:

Potatissoppa med tillbehör
3-4 port.

500 g skalad och tärnad potatis
1 lök
3/4 liter höns- eller grönsaksbuljong
1 dl grädde
1 tsk dijonsenap
salt och peppar

Stek den hackade löken i en kastrull. Tillsätt potatisen och låt den fräsa med en stund. Tillsätt buljongen och låt soppan sjuda tills potatisen är mjuk (ca 15 min). Mixa eventuellt soppan slät. Blanda grädde och senap och blanda ner det i soppan. Koka upp och smaka av med salt och peppar.

Vid serveringen kan man med fördel strö i lite knaperstekt bacon eller annat tillbehör efter smak. Rökt makrill är gott och barnen gillar korv. Man tager vad man haver helt enkelt, men soppan är väldigt god naturell också.

Inga kommentarer: