torsdag 4 februari 2010

Uselt Arla!

Det är tydligen fler än jag som reagerat mot Arlas nya förpackningar, eftersom de nu ser sig tvungna att lägga upp frågor och svar om den nya förpackningen och en instruktion för hur man ska vika paketet för att få ut de uppskattningsvis 5 % fil eller yoghurt som annars går till spillo (eftersom det är Arlas egna uppgifter, kan man kanske misstänka att siffran är lågt räknad och att det verkliga svinnet kan uppgå till betydligt mer), samt starta en tävling om hur man tömmer förpackningen på mest effektiva och kreativa sätt.

Att på detta sätt försöka återupprätta sin kantstötta miljöimage, kan inte uppfattas som något annat än pinsamt. Takåsförpackningen blir inte ett dugg lättare att transportera, tömma, rengöra eller förvara för att jag har fått en fullständig vikguide och glada tips om hur jag kan dela förpackningen och lägga flingorna direkt i. Lägg därtill att förpackningen är svåröppnad och varianten utan plastkork (som rent materialmässigt har en något mindre miljöpåverkan och används främst till de ekologiska produkterna) avsevärt kladdig. Det är varken konsumentvänligt eller miljövänligt.

Ge mig tillbaka tegelstensförpackningen!

6 kommentarer:

Stina Glaas sa...

Det roligaste är sista frågan - hur man skruvar igen korken!! Haha!!

Sjukdjuret sa...

Jag blev också upprörd över det där och efter en stund på deras sida kunde jag inte låta bli att maila Arla med en fråga:

Hej! Läste på er hemsida om att ni planerar att byta till takåsförpackningar/Gable Top med och utan skruvkork på era produkter. De ekologiska "mjölkprodukterna" ska tydligen undantas och säljas utan skruvkork. Inkluderar "mjölkprodukterna" även sånt som fil och yoghurt eller är det bara de olika sorterna av mjölk ni menar? /Helen

------------------------
Svar:

Hej Helen!

Tack för ditt mejl.

Alla förpackningar kommer att byta till Takåsförpackningar. Skruvkorken kommer antagligen att komma även på det ekologiska sortimentet eftersom vi har fått så mycket negativa synpunkter på att det är kladdigt att hälla ur förpackningen utan skruvkork.

Troligtvis blir det ingen skruvkork på den ekologiska mjölken.

Vänliga hälsningar
Arla Forum 020-996699

Kristina Holländer
Lindhagensgatan 126, Stockholm
Kristina.Hollander@arlafoods.com, (+45) 89381000

----------------------

Gah! Observera troligtvis i meningen om den ekologiska mjölken...

Karin sa...

Man tar sig för pannan. Vad håller de på med?!

Anonym sa...

Meh!
Är de pucko?!

Jag har läst lite i andras bloggar, men jag har inte orkat engagera mig i det själv; jag blir helt enkelt för arg!

Eva sa...

De är nog inte galna, bara profithungriga och inte så intresserade av miljö som de vill få det att framstå..

Det verkar bara ha blivit värre också att dömma av Heavenlys mailsvar. Så lät det inte när jag mailade dem i höstas.

Tror jag måste maila igen. Ni också, snälla? Det är nog prima med lite ilska i det här fallet Ekomuppen ;o)

Anonym sa...

Ja, ja säger ju det att det var möt bättre förr! De nye förpackningarna är ju lögn i helvete att öppna. Min granne här i bygget sa ju de att hon hade stått i en hel halvtimme för att få upp paketajävlen och till slut fick hon ju ringa etter sin son som fick komma och öppna han. Och Gun säger ju desamma. De gamla var ju så nima att öppna men de ny är ju ett helsike. Ja inn hon sa ju dä att hon hade fått stora skavasår på hele hännerna och nu hade hon fått ta ti läkarn. Hon säger ju det att hon ska stämma di jävlarna. Och ente på tal om mjölken. Skonemejeriers ä ju möt goare och jag som gammal bonnamora kan ju säg det att arla når ju ente opp ti skonemejeriers kvalitti. Ja kassörskan hä i bygden säge ju dä att nä de hade arla så va ju mjölken aldrig i tid nån gång, men nu ä han jävla ente inn sikunn sen me skonemejerier. Jag säger bara det. Ner me arla de jävlarna!
/Berit