lördag 8 maj 2010

Det faller sig naturligt

Och har man gjort av med tre äggulor så står man med lika många äggvitor. Så då blir det förstås :


MARÄNGER!

3 äggvitor
1 dl socker

Häll äggvitorna i en torr och fettfri skål (annars går de inte att vispa). Tillsätt ca en tredjedel av sockret och vispa tills det har blivit ett fast och hårt skum. Vänd försiktigt ner resten av sockret. Klicka eller spritsa ut smeten på smord plåt eller bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen ca 45 minuter i 125 grader.

4 kommentarer:

Karin sa...

Tack för inspirationen. Ska genast. Jag gjorde glass i förrgår, så jag har haft två vitor sparade i kylen sedan dess. Lite maränger är ju aldrig fel till glassen...

Eva sa...

Åh vilken kombo, nu blev jag sugen! Kör du glassmaskin eller går det bra ändå?

Karin sa...

Jag köpte glassmaskin i somras och har inte ångrat det en sekund. Rekommenderas alla glassälskare, speciellt till sommarens bärsäsong. På vintern blir det mest choklad och vanilj.

Marie sa...

Grymt bra. Har fyra i frysen jag behöver göra något med. Inspiration!