lördag 22 maj 2010

En perfekt dag

Mmm... så här borde lediga dagar alltid vara. Förkylningen är snart borta och vi har tillbringat större delen av dagen utomhus. Bostadsrättsföreningens gård full av lekande och badande barn, nya vänner, kaffe och hembakat, frösådd i solskenet, akustisk gitarr på balkongen hos grannen ovanför. Ja ni förstår, idyllen var fullständig. Ibland är jag så extra nöjd med att bo här i vår lilla förort.

Vädergudarna var till och med så välvilliga att det var riktigt behagligt att äta middag på vår vanligtvis så blåsiga uteplats. Ska man äta kött så räknas lammkött till de klimatmässigt acceptabla alternativen, så därför blev jag extra glad när jag hittade ekologisk lammfärs. Idag blev den till biffar, smaksatta med bacon och feta och serverade med rostade rotsaker och rödvinssås.

Finns det sedan något lyxigare än att kunna gå ut och plocka ingredienserna till desserten bara runt knuten? En sån här försommardag kunde jag bara inte låta bli rabarbern. Inspirerad av en vän och kollega ville jag kombinera den med en panna cotta jag gjort på grädden som blev över när vi gjorde ris ala malta (vi kunde ju ha fryst in den, men det hade inte alls varit lika kul). Det blev en trevlig kombo av mina favoritsmaker:


Panna cotta med kardemummadoftande rabarberkompott
4 små portioner

2 dl vispgrädde
1/2 vaniljstång
2 msk socker
1 gelatinblad

ca 150 g rabarber
1-2 msk socker
1 msk vatten
1/4 tsk nystött kardemumma

Blötlägg gelantinet. Dela vaniljstången och skrapa ur fröna. Lägg stång och frön i en kastrull och koka upp tillsammans med grädde och socker. Sjud 1-2 minuter och tag sedan från värmen. Sila bort vaniljstången. Rör ner gelantinet. Häll upp i små portionsskålar och ställ kallt ett par timmar.

Skär rabarbern i små bitar. Koka tillsammans med vatten, socker och kardemumma tills rabarbern mjuknat. Servera avsvalnad tillsammans med panna cottan.



Tillägg söndag morgon:
Överbliven rabarberkompott passar synnerligen bra ihop med nybakade scones.

Inga kommentarer: