söndag 15 november 2009

Klimatkontot del 2 - maten

Jag är inte längre den utpräglade köttälskare som jag var förr. Det fanns en tid då pepparstek och grillad biff stod högt på min matlista, men numera tycker jag faktiskt att sådan mat lätt blir ganska trist. Men därifrån till att äta helvegetariskt är steget fortfarande långt, särskilt som familjen är svårimponerad när det kommer till vegomat. Vi äter en hel del köttfärs, korv, bacon och kyckling och vill även gärna krydda till grönsaksrätterna med något animaliskt, som bacon i broccoligratängen och isterband i bönsoppan.

Det här är en stor anledning till att koldioxidutsläppet från mat blir så högt som 1,7 ton i min Klimatkontoberäkning. Det baseras på att vi äter både nöt- och fläskkött 4-6 gånger per vecka, och det blir det nog lätt med tanke på att det är 100 grams-portioner som räknas. En minskning av detta till 1-3 portioner per vecka skulle ge minskade utsläpp motsvarande 0,4 ton.

Andra poster som ger utslag är mejeriprodukter och kaffe/te. En minskning av mejeriprodukter från 400 till 200 gram per dag skulle minska utsläppen med 0,1 ton koldioxid och lika mycket till om jag nöjer mig med en kopp kaffe eller te per dag. Här ska erkännas att jag inte vet exakt hur mycket jag får i mig per dag. Men morgonkaffet är inte förhandlingsbart i dagsläget!

Rester blir det däremot inte många hos oss, i alla fall inte som vi slänger. Middagsrester blir alltid matlåda och jag är barnsligt road av att hitta på sätt att ta till vara andra rester. Förbättringspotentialen här består i att hitta möjligheter att ta hand om de mer udda resterna av wasabi, lime och pesto.

Åtgärder:
  • Minska köttmåltiderna med målet att komma ner till 6 fläsk- eller nötköttsmåltider per vecka.
  • Kontrollera mängden mejeriprodukter. Minska på smör och ost.
  • Öka antalet vegetariska rätter. Även försöka hitta barnvänliga alternativ.
  • Minimera andelen mat som slängs.

Nu ska jag hålla noggrann koll på matsedeln ett tag för att få grepp om det här. Det passar sällsynt bra att börja idag när vi avnjutit ett toppnummer i makens vegorepertoar: lasagne med zucchini, aubergine och feta. Just nu sitter jag bara och jäser...

4 kommentarer:

Frida M sa...

Det där med kaffet är jobbigt, jag kan inte se mig själv klara en arbetsdag på en kopp kaffe...

Ivan L sa...

Tack för ett kul inlägg! Är inne på ett liknande spår, har helt enkelt börjat tröttna på att kötträtterna blivit enformiga och miljö- och hälsovinsterna stimulerar till att använda mer grönt.
Här blir det mycket grönsaksbiffar (helst rödbetsbiffar med feta och vitlök), gratänger och pajer. Det bästa är att de magra grönsakerna gör att man kan vara lite mer generös med smör och ost utan att rätterna blir för stabbiga. (OK ur klimatperspektiv möjligen tveksamt men jag gillar faktiskt att vi har kor som håller landskapet öppet och netto så är det ändå resurssnålare än köttet.)
Senaste infallet är att försöka återskapa omtyckta smakupplevelser från kött-/fiskrätter. Gjorde i fredags en vegetarisk "Janssons frestelse" som smakade riktigt autentiskt, med marinerad aubergine i ansjoviskryddad lag samt lite strimlad palsternacka.
Lycka till med din veggomatlagning!
Ivan - http://cykelidag.se

Anonym sa...

"jag är barnsligt road av att hitta på sätt att ta tillvara andra rester"

Åh, äntligen en restlagare!
Jag har letat på nätet efter "restrecept" och kollat efter restkokböcker men inte hittat något.

Känner du till någon internetsida eller annat där det finns sådana tips och recept.
Jag är inte så bra på det och skulle vilja lära mig mer och bli bättre.

Eva sa...

Vegomamman: Kan bara instämma. Jobbar på att bara dricka när jag verkligen är sugen och inte bara för att jag är trött/seg/oinspirerad...

Ivan: Låter gott! Har du recept att dela med dig av?

Ekomuppen: Fast att jag är road betyder inte att jag är bra på det. Det blir oftast samma resträddare gång efter annan. Typ bröd, gratäng osv. Men jag jobbar på det, så vi kanske kan byta idéer. Idag kan du kolla makens lasagnerecept som innehåller både det ena och det andra ;o)