tisdag 3 november 2009

Struktur

Okej, jag utlovade bättre koll på min miljöpåverkan. De olika beräkningsverktyg som finns på internet är inte fullgoda hjälpmedel, men de ger i alla fall en liten hint om vilken miljöbelastning man ger upphov till och var förbättringsområdena finns. Jag har valt att använda Klimatkontot för att börja kartlägga mina största miljöbovar och här är det ocensurerade resultatet (offentlig konsumtion inte inräknad):


Boende 1,5 ton koldioxid

Resor 1,5 ton koldioxid

Mat 1,7 ton koldioxid

Övrigt 0,1 ton koldioxid

Totalt 4,8 ton koldioxid

Ganska jämnt fördelad belastning alltså och klar förbättringspotential eftersom hållbar nivå ligger på ca 1,5 ton koldioxid.

Fortsättning följer...

2 kommentarer:

Karin sa...

Bra jobbat! Jag hamnade på 4,2. Jag fick mindre än dig på mat och resor, men mycket mer på shopping. Hmm...

Fast jag gillar inte riktigt sättet att mäta konsumtionen i hur mycket pengar man lägger ut. Jag menar, om jag köper ett par ekologiska jeans för 1400 spänn samtidigt som någon annan köper tre par på HM-rean för samma pris, då hamnar vi ändå på samma siffra? Fast å andra sidan vet jag inte hur man skulle kunna mäta det på ett bättre sätt...

Eva sa...

Ähum, just shoppingen är den mest osäkra siffran. Jag har extremt dålig koll på hur mycket pengar jag lägger ner där. Förmodligen är det mer än vad jag tror...