fredag 6 november 2009

Mer om transporter: bilen

Jag tänkte utveckla tankarna lite kring bilen. Beräkningen på Klimatkontot bygger på att vi i genomsnitt har kört 520 mil/år. Vi har tre kategorier av biltransporter:
  • Praktiska ärenden. Storhandling, inköp av skrymmande saker, skjutsa barnen till aktiviteter.
  • Utflykter. Åka till landet, utflykter till Kolmården, Julita etc.
  • Långresor. Semesterresor inom Sverige, hälsa på morfar i Småland.

De korta resorna är de som förefaller mest onödiga. Ofta är det relativt lätt att hitta alternativa transportsätt för denna kategori. De sker främst av bekvämlighet och det är lätt att välja bilen slentrianmässigt. Som Koldioxidexperiment påpekar i kommentaren till föregående transportinlägg, eliminerar biltransporten den klimatnytta som kloka val eventuellt ger i mataffären. Samtidigt innebär det en rejäl ansträngning att släpa hem IKEA-möbler på tunnelbana och buss. Och storhandling med cykel i novemberregnet kräver enorm viljestyrka. Samt inköp av cykelvagn.

Till landet kan vi inte ta oss utan bilen. Det är ca 6 km till närmaste busshållplats och det blir orimligt med små barn och packning. Vi vill också gärna åka på utflykter ibland, även om vi försöker tänka på att kombinera dessa med de längre resorna för att minimera körsträckan.

När det gäller långresorna, är det också bekvämligheten som gör att vi ofta väljer bilen. Man kan ha mycket packning med sig och tar sig lätt till flera ställen. Men många av dessa resor skulle kunna bytas mot andra färdsätt.

Summa summarum är vi inte redo att helt sluta åka bil, men vi kan absolut minska på det. För att få ner utsläppen till 0,4 ton koldioxid, vilket jag ser som ett realistiskt delmål, kan vi köra 300 mil/år.

Åtgärder:

  • Byta långresorna mot tåg. Har redan bokat tågbiljetter för jullovsresan till morfar, så där spar vi 90 mil direkt.
  • Minimera de korta resorna. Kombinera flera ärenden. Välja cykel eller kollektivtrafik i möjligaste mån. Gör vi i ganska stor utsträckning redan, men vi kan nog bli ännu bättre på det.
  • Utflyktsresorna är svårast, men samma sak gäller förstås här: Planera resorna, försöka hitta alternativa färdsätt.

För att följa upp måste jag hålla noggrannare koll på mätarställning och bränsleförbrukning. Idag står mätaren på 73841 km och om ett år får den alltså inte gå över 76841. Jag återkommer med uppföljning.

5 kommentarer:

Koldioxidexperiment sa...

Hur har ni det med den sparsamma körningen förresten? Man kan spara in en hel del på att köra snålt. Det kanske kan vara nåt?

ekomuppen sa...

Jag har just hittat din blogg.
Tycker mycket om de inlägg jag hunnit läsa hittills. En eloge för ditt seriösa beslut att dra ner på bilkörning.
Låter genomtänkt och du verkar ha satt upp en bra startnivå. Går man ut ALLDELES FÖR hårt är det lätt att tappa sugen och ge upp.
Ser fram mot att läsa fortsättningen.
Både om bil och annat.

ekomuppen sa...

Ja, det är helt ok att du länkar till mig.
Hoppas det går bra att jag slänger upp en länk till dig också.

cykelidag sa...

Tack för en mycket informativ och personlig blogg! (och tack till ekomuppen för länktipset)
Gör själv en liknande miljöresa som din, som jag bloggar om på cykelidag.se . Är det okej om jag länkar till din blogg?

Har gjort liknande erfarenheter kring bilresorna: de korta resorna görs med fördel med cykel eller lokaltrafik, medan långresorna oftast går att lösa med buss och tåg. Däremot är bilen oslagbar för många av de halvlånga fritidsresorna ut på landet. Men de ger så stora mervärden att jag tycket det motiverar bilresan.

Förhoppningen är att inom några år finns elbilar som kan gå 30 mil på en laddning och som man kan hyra vid behov.
Lycka till!
Ivan

Eva sa...

Vi försöker, men kan nog bli bättre på den sparsamma körningen.