lördag 20 november 2010

Stilla helg

Den här helgen hade vi en hel hög roligheter inplanerade. Kalas, simskola, kaféinvigning, kompislek och andra trevligheter, men diverse ögoninflammation, feber och kräkningar ändrade våra planer lite...

Halva familjen lyckades i alla fall ta sig iväg till Svägerskans nya kafé på invigningsmingel med bubbel och prinsesstårta. Resten av oss hade det... hrmm... låt oss säga, lite mindre glamoröst... Men blev lite uppmuntrade av medskickade godsaker. Bra svägerska jag har va?

Alla övriga aktiviteter är inställda. Istället bygger vi lego, läser Bamse och spelar spel. Kanske har det något gott med sig i form av minskad stress och ökad närvaro i nuet, något som kan behövas denna intensiva höst som mer än en gång balanserat på gränsen av det möjliga. Stina skriver klokt om trötthet och kommunikationen mellan huvud och kropp. Jag tror visserligen inte att hemmets aktuella sjukor är stressrelaterade, men att det finns all anledning att dra ner på tempot nu när vi uppenbart inte är i toppform.

3 kommentarer:

Fru Purjo sa...

Tiden rinner iväg galet fort och det kan helt klart vara svårt att känna sig närvarande i nuet...allt för lätt att man tänker på nästa grej som är på tur....och alla måsten som "måste" fixas.

Stina Glaas sa...

Nä, när det gäller barnen tror inte jag heller att det är stessrelaterat. Och jag tror inte heller att vi vuxna behöver vara stessade på det där "skynda, skynda"-sättet för att bli sjuka, utan att vi även blir det när vi inte hinner ladda batterierna. Då ser kroppen till att vi blir så illa tvungna. ;-)

Hoppas alla mår bättre nu!!
Kram!!

Eva sa...

Fru Purjo: Ja, det gäller att brotta ner "måstena" och se dem i vitögat - eller helt enkelt vända dem ryggen.

Stina: Ja, jag tror absolut på det. Därför passar jag på att se till att vi allesammans vilar nu när barnen är sjuka. Lite förbyggande liksom. Jag är inte lika duktig på att ta det lugnt och lyssna när det gäller min egen kropp nämligen.