måndag 22 november 2010

Var rädd om maten

Den här veckan har Lantmännen startat kampanjen Var rädd om maten som går ut på att inte slänga någon mat under vecka 47. Jag hoppas att det är ett led i ett större miljömedvetande och verkligt engagemang hos Lantmännen som kanske leder till att man börjar vässa sina miljömål. Målen som redovisas i hållbarhetsredovisningen känns både försiktiga och diffusa. Jag kommer att göra det ganska lätt för mig, eftersom vi redan tidigare hade bestämt att äta ur kyl och frys. Vi är generellt bra på att frysa in rester och lagra diverse såsskvättar, korvsnuttar och överbliven pasta, så nu börjar det bli dags att gå igenom förråden. Något som passar bra så här veckan innan lön och nästa storhandling.


Jag har varit inne på det här med matslöseri tidigare, så det här är ändå ett initiativ i min smak. Klart jag antar utmaningen!
 
Ändå började jag med att misslyckas lite när jag efter lunchen inte kunde komma på något bra sätt att ta till vara en skiva stekt blodpudding. Dålig planering alltså. Till middag gick det bättre, tre halvskrumpna äpplen skalades och blev äppelpannkaka serverad med stekt lök och fläsk. Resterna av den åkte in i frysen och kommer att bli matlåda.
 
Summering svinn dag 1: En skiva blodpudding.

Inga kommentarer: