måndag 22 november 2010

Tjänsteresa med shopping



Vi var på tjänsteresa förra veckan, min gamla kabinväska och jag. Jag fick ärva den av Svärmor när jag hade lånat den så många gånger att den kände sig mer hemma här än där. Den är inte särskilt tjusig (förlåt B!) och har inga käcka extrafunktioner (förutom att det går att packa saker i den, rulla iväg dem och packa upp dem dårå..). Men jag reser inte mer än 3-4 gånger om året, så jag tyckte inte att det kändes vettigt att köpa en egen. Nu får Svärmor låna tillbaka den när hon ska på vift. Delad vårdnad liksom.

Resan var en ren njutning - X2000 till Göteborg tillfredställer min tågkärlek ganska bra. Boendet på svanmärkt konferensanläggning påminde inte så lite om en finlandsfärja, men den närproducerade och åtminstone delvis ekologiska maten var god. Plus i kanten för att de hade koll på fisklistan och att det fanns vegetarisk varmrätt att välja på även om man inte beställt det.

Innan hemresan hade vi en timme fri tid i centrala Göteborg. Man hinner inte så långt på den tiden, så jag tog liksom de flesta andra en sväng i den stora shoppinggallerian Nordstan som ligger alldeles intill stationen. Jag kunde dock konstatera att jag blivit rätt usel på shopping. Jag mår nästan lite dåligt av alla tveksamt producerade saker i butikerna och över det shoppingsug jag trots allt känner. För visst vill jag ha fina kläder, roliga saker och nya böcker, men jag får mest dåligt samvete eftersom jag egentligen inte BEHÖVER ett enda dugg mer än vad jag redan har. Det slutade med att jag letade upp en skivbutik som jag fått tips om. CD-Centralen som ligger inne på Göteborgs Central har både nya och begagnade skivor. Där var det inte svårt att spendera resten av tiden fram till tågets avgång i sällskap av både nya och gamla bekantskaper. Och det kändes lite mindre jobbigt att shoppa loss på ett par begagnade skivor - både miljömässigt och prismässigt.

Men faktum kvarstår, jag har vääldigt dubbla känslor inför shopping och tenderar att vackla än hit och än dit:
 - Åh, jag vill ha fina saker och köpa roliga grejer till barnen!
- Åååh, varför har vi så mycket grejer överallt??

Känns det igen?

3 kommentarer:

Camilla sa...

Åhh vad jag känner igen mig. Jag får också de där dubbla känslorna inför shoppingen. Kan må pyton av att se alla människor rusa runt i ett shoppingcenter, men ibland kan jag må bra av att få köpa mig något. Det kanske betyder att jag shoppar ganska lagom, i alla fall inget överflöd.

Kul att du börjat skriva mer igen på bloggen.

Pernilla/ekoenkelt sa...

Jag känner verkligen igen mig! Det tycks vara löjligt roligt att släpa hem saker till lägenheten - och sen står man där 10 minuter senare och svär över att det är prylar överallt.

Eva sa...

Vad roligt med nya "ansikten" här :)

Skönt att höra att vi är fler. Den dubbelhet vi känner visar väl bara hur präglade vi är av konsumtionssamhället. Jag hoppas att jag också kan hitta en "lagom" väg.