lördag 7 mars 2009

Den tomma tiden

Oplanerad tid betyder inte med nödvändighet sysslolöshet. Dagen har bjudit på följande:

06.15 två mysungar anlände till föräldrasängen

09.10 glad stund i badhuset

11.30 hemma för lunch. Dagens rester av ost och tomat kompletterades med skinka och dijonsenap och blev smarrig toast i våffeljärnet:
13.00 dags att se över brödförrådet.

Eftersom vi helst vill äta ekologiskt blir köpebröd ruskigt dyrt så jag bakar det mesta. Hittills har jag dock haft svårt att övertyga barnen om att mammas bröd är lika bra som köpta hällekakor, men eftersom fredagens hamburgerbröd tydligen funkade bra även som frukostmackor så anar jag en ljusning. Dagens skafferiinventering visade dock att det skulle bli vuxenbröd. Plåtburken är en ärvd klenod som en gång innehöll gräddkarameller, men nu precis rymmer två kilo vetemjöl. Den har enormt värde för mig, varje gång jag bakar är jag tillbaka i älskade mormors kök.

15.00 tjejernas kompis I på besök. Tre tjejer röjde för fullt här hemma och var jägare och älvor omvartannat. Ett par timmar senare sa trötta och glada vänner hej då.

16.45 brödet färdigt. Ett helt oprövat recept och dessutom modifierat efter vad som fanns hemma. Återstår ännu att provsmaka.

17.30 husmanskost till middag: dillkött och potatis

18.00 Bolibompakoma för barnen. Skrubbning av hundbajskletig hallmatta för mamman. Klart orutinerat av tvåbarnsföräldrarna att köpa en matta som inte går att tvätta (vilket jag förstås ändå gjorde medelst såpa och skotte-svamp).

19.50 lite godis har gett barnen ny energi och de leker i väntan på kvällens höjdpunkt "festodimelodalen" och lördagsmys (vilket inte nödvändigtvis har med godis att göra utan markerar att det är dags för levande ljus och helgförmånen somna-i-soffan) Mamman och pappan har parkerat i soffan för att invänta somnandet så att lördagsfilmen kan avnjutas (företrädesvis ihop med en skotsk single malt).

God kväll!

Inga kommentarer: