söndag 5 april 2009

Restmat

Som ni vet sedan tidigare är jag vän av att ta till vara rester. I veckan var jag på det seminarium där Konsumentföreningen Stockholms studie om onödigt matsvinn presenterades. Studien har blivit omtalad både i media och i bloggvärlden, och den kan verkligen ses som en väckarklocka. 57 procent av matavfallet från hushållen som deltog i undersökningen, var sådant som hade kunnat ätas om man hade förvarat det rätt och använt det i tid. Mer än hälften av maten som slängdes gick alltså till spillo helt i onödan! Och då har man inte räknat sådan som hälls ut i slasken: mjölk, juice, soppa, sås o.s.v. Idag, när vi diskuterar möjligheterna att på ett hållbart sätt försörja en växande befolkning med mat, är det här en viktig fråga. Vi kan inte ta stora resurser i anspråk för att producera mat som sedan kastas bort och blir energikrävande sopor. Huruvida man komposterar sitt matavfall eller slänger det i soppåsen har ganska liten betydelse i det här sammanhanget, eftersom maten ändå producerats förgäves.

Det här är något som vi försöker bli bättre på hemma. Mer planering så att alla inköpta råvaror används utan spill och ibland justering av matsedeln så att vi kan använda rester istället. Jag vet att många som planerar en matsedel lägger in en "restdag" varje vecka. Kanske kan det vara något att ta efter? I det avseendet hade gårdagens middag varit ett utmärkt tillfälle - om vi nu hade haft några rester. Till fiskpudding passar det nämligen perfekt att använda sådant som blivit över: lite kokt fisk och grötrester.

Låter det inte gott? Får ordet fiskpudding dig att tänka på något stabbigt som en barsk mattant klafsade upp på din tallrik när du var 8 år, samma mattant som sedan med hökögon kontrollerade att tallriken var renskrapad innan du fick gå ut och hoppa släng igen?

Tänk om! Tänk på en len, mild fisksmak. Tänk på något mjukt och fluffigt som smälter i munnen. Tänk skirat smör (inte margarin!) och mjälla ärter (ok, igår kom de från frysen men i alla fall...) som tillbehör. Jag delar gärna med mig av receptet som försatte mig i sjunde mathimlen igår, men eftersom det är maken som står för tillagningen behöver jag lite assistans med det. Jag återkommer.

Inga kommentarer: