måndag 2 mars 2009

Matslöseri

Enligt en studie som Konsumentföreningen Stockholm låtit göra kan den mat som svenska hushåll slänger varje år ge ett utsläpp på 1,9 miljoner ton koldioxid, lika mycket som 700 000 bilar släpper ut. Vilket slöseri med resurser! Och detta beror förstås på för mycket resurser och för lite kunskap. Vi har råd att slänga mat och vi vet inte hur man tar hand om överbliven gröt, blomkålsblast, kalla potatisar och torra brödkanter. Konsumentföreningen Stockholm har ett seminarium kring det här temat på Cirkus i Stockholm den 31 mars. Anmäl dig på föreningens hemsida.

Själv är jag extrem nojjig när det gäller mat som håller på att bli för gammal. Jag gillar inte att använda mjölk med utgånget datum, även om jag vet att det troligen inte är något fel på den, och jag ratar leverpastej som varit öppen mer än fem dagar. Alltså slängs det en hel del även i det här hushållet. Men det ska vi ändra på.

För att minska svinnet nämner man på KfS hemsida inköpsplanering, rätt förvaring och att ta vara på rester. Planering är vi hyfsade på. Vi gör matsedel för en månad i taget och planerar inköpen efter den. Men vi skulle kunna bli bättre på att planera matsedeln så att vi tar tillvara råvarorna. Köper man hem färsk ingefära till en maträtt, så är det bra om man kan använda resten till något annat innan den bli dålig. Vi kan också bli bättre på att använda rester, särskilt det som inte åker ner i mammans matlåda. Här behöver jag hjälp med kreativt tänkande.

Mina tips för att ta till vara rester:
  • Matlåda av gårdagens middag. Frys in om det inte går åt dagen efter. Frys också alla småskvättar av pasta, ris, bulgur etc. Kombinera med såsen från en annan dag och vips blir det en matlåda till.
  • Kall kokt potatis är jättegott smörgåspålägg ihop med kaviar eller sill.
  • Baka! Övermogna bananer i en kaka är klassiskt. Potatis och äpple är utmärkt i matbröd. Man ska kunna använda gröt också, men det har jag inte provat.
  • Brödkanter torkas och mals till ströbröd.

Vilka är dina bästa tips?

Inga kommentarer: