tisdag 24 mars 2009

En ny utmaning

Vi försöker äta ekologisk mat i så stor utsträckning vi kan, men i vissa fall känns prisskillnaden för stor för att vi ska välja det ekologiska alternativet. Jag hör också detta argument från vänner och bekanta: vi har inte råd att äta ekologiskt. På Aftonbladets Fattigblogg , där Jessica lever enligt socialbidragsnormen, skriver hon att hon inte har råd att vara ekologisk när matkontot är satt till 1620 kronor per månad.

Är det så?

Eller är det så att det med lite planering och kreativitet går att äta både gott, nyttigt och ekologiskt till en rimlig kostnad? Crunchy Chicken har funderat över samma sak och dragit igång en utmaning som går ut på att köpa hållbart producerad mat och samtidigt hålla sig inom en begränsad budget. Jag tycker att det är en strålande idé och överför den till svenska förhållanden. Utmaningen pågår under april månad och vi kommer att hålla oss till följande spelregler:

  • All mat som vi köper under månaden ska vara i första hand ekologisk och i andra hand närproducerad. Måste vi göra undantag från den principen kommer jag att kommentera det.
  • Vi ska hålla oss till konsumentverkets riktlinjer för livsmedelskostnader, vilket innebär att vår familj om fyra personer har en matbudget på 4400 kronor.
  • I budgeten ingår all mat men inte hygienartiklar eller liknande.
  • Vi kommer att använda oss av sådant som redan finns hemma: mjöl, pasta, konserver, frysvaror. Men inte fuska genom att bunkra före 1 april.

Jag kommer att ha uppföljning varje vecka om hur det går och hur vi planerar vår mat. Jag är väldigt nyfiken på om det ska fungera utan alltför många undantag eller om det blir svårt att klara budgeten. Du som vill får gärna vara med. Berätta hur det går, dela med dig av recept och knep eller beklaga dig över svårigheter att hitta ekologiska alternativ, antingen i din egen blogg eller via mail eller kommentar till mig, så sammanställer jag våra erfarenheter.

Är du med?

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad spännande det ska bli att följa denna! Vi hakar som på eftersom vi redan lever så, dock inte i så uttalad form som denna utmaning.

Jag tror att många stirrar sig blinda på eko-prislapparna istället för att se över matkonsumtionen på det stora hela. Chips, läsk och folköl kostar en massa men är liksom "legitimt" att lägga pengar på utan att folk höjer på ögonbrynen.

Lycka till!