torsdag 12 mars 2009

Bibblan är bäst!

Jag älskar verkligen bibliotek. Jag kan fortfarande minnas det oerhörda ögonblick då jag, 6 år gammal, fick klart för mig att man faktiskt fick låna hur många böcker man ville! I bokslukaråldern lånade jag så mycket jag orkade bära för att klara en hel sommar på landet. Och i deppiga tonår var biblioteket en trygg plats att bara vara på. En gång var jag till och med på väg att bli bibliotekarie, innan jag halkade in på mitt nuvarande jobb och blev kvar.

Fortfarande tycker jag att biblioteken bedriver en helt fantastisk verksamhet. Förutom den mängd böcker och tidskrifter man kan läsa på plats i trivsamma lokaler eller låna hem i flera veckor, kan man använda internet, höra föredrag, se utställningar, lyssna på musik och uppleva teater. Till exempel. Minst ett par gånger i månaden besöker vi vårt lokala bibliotek för att förnya kvällsläsningen. Precis som min mamma får jag sätta en gräns för hur många böcker ungarna får välja för att jag ska orka släpa hem ryggsäcken. Ofta hittar vi ett par filmer också som vi kan låna en hel vecka. Det kan inte bli bättre. Jag förstår inte varför man måste äga alla böcker, så många gånger läser man väl inte en bok? Och visst kan barn se favoritfilmer oändligt många gånger, men de är lika förtjusta i spänningen med en ny film eller glädjen att hitta en gammal favorit. Det är väl bättre att filmerna ses av fler än att de bara blir liggande i hyllan hemma.

Veckans bokskörd

Lilla bilden lånad från Library Lovers

Inga kommentarer: