söndag 1 mars 2009

Uppstart

Föreningen Medveten konsumtion har startat en Facebook-utmaning: Inget Nyp i mars, d.v.s. inga nyproducerade inköp under en månad. Nu är jag inte någon Facebookfan, men eftersom jag sympatiserar med idén så känns det som en bra uppstart för den här bloggen. Jag hänger alltså på utmaningen att inte köpa något nyproducerat under mars månad - undantaget mat, läkemedel och nödvändiga förbrukningsartiklar som plåster, tvål och tejp. Det ena syftet med den här bloggen är alltså att dokumentera hur jag klarar utmaningen. Med risk för att vara kaxig: en månad kan ju inte vara alltför svårt.

Det andra syftet med bloggen är helt enkelt att diskutera en mer hållbar vardag. Vi är en alldeles vanlig småbarnsfamilj som tycker att det är bekvämt att åka bil, trevligt att åka på semester och roligt att shoppa nya kläder. Men vi tror också att det är ohållbart att fortsätta konsumera på det sätt vi gör i västvärlden om jorden ska ha ett klimat som våra barn och barnbarn kan leva i. Alltså försöker vi efter förmåga minska vår miljömässiga belastning. Jag hoppas kunna dela med mig av våra erfarenheter och få ta del av och inspireras av andras.

Välkommen att åka med.

Inga kommentarer: