tisdag 3 mars 2009

Ibland blir jag lite ledsen

På mitt jobb får vi, som på så många andra arbetplatser, fruktkorgar varje vecka. Ett trivselskapande och hälsofrämjande initiativ - eller hur? I höstas hade vi en halv temadag kring miljön i samband med att vi såg filmen An inconvenient truth, då vi diskuterade vad vi kunde göra på arbetsplatsen för att minska vår miljöpåverkan. En av de första saker som kom upp var att byta till ekologisk frukt i fruktkorgarna, både av hälsoskäl och av miljöskäl. Eftersom den ekologiska frukten är dyrare enades vi om att vi kunde nöja oss med lite mindre korgar. Allt gott och väl, vi fick vår ekologiska frukt och har låtit oss väl smaka av bananer, apelsiner, äpplen, päron och kiwi.

Nu, tre månader senare, har det börjat gruffas. Det är för dålig variation i korgarna (tidigare fick vi även vindruvor, plommon, nektariner och ibland lite nötter eller godis), frukten har sämre hållbarhet (ja, frukt ska inte hålla hur länge som helst och nog klarar den en arbetsvecka) och på grund av de mindre korgarna tar frukten slut fortare.

Jag blir så ledsen. Kan vi inte ens göra den lilla uppoffringen att äta äpplen istället för vindruvor och nötter, hur ska vi då kunna göra något åt större miljöproblem eller tro att det någonsin ska uppstå en politisk vilja att på allvar göra något åt klimatförändringarna?

På jobbet har ledningen initierat en omröstning - FÖR ett byte till konventionellt odlad frukt eller EMOT att avstå ekofrukten. Jag hoppas så att jag blir positivt överraskad av resultatet!

Inga kommentarer: