tisdag 12 maj 2009

Magsjuka & brännässlor - en oväntad hit

Ibland kan en vab-dag kännas som en ynnest. Det är aldrig roligt att barnen är sjuka, men när man nu är hemma så kan man ju passa på att njuta av att få lite bonusvardag tillsammans. Storasyster har varit magsjuk söndag och måndag. Idag var hon frisk och pigg men ännu inte redo för dagis, och det är då den inträffar - bonustiden. Oplanerad tid tillsammans och inga krav på några avancerade aktiviteter, läge för hemmamys helt enkelt.


Vi cyklade iväg på en liten förmiddagsutflykt. Lillasyster som kör första säsongen på två hjul imponerade stort när det gällde uthållighet, medan storasyster satt bekvämt bakom mig. På det stora fältet 400 m hemifrån tog vi fikapaus. Storasyster hade med egen kamera och dokumenterade noggrant. Sedan plockade tjejerna blommor i mängder som mamman "råkade" glömma kvar (jag är kanske hemsk, men vi har redan alla småvaser samt en äggkopp fulla hemma och det kommer nytt varje dag...), innan det var dags att cykla vidare mot det egentliga målet:



Jag hade redan under gårdagens träningsrunda konstaterat att det var hög tid att skörda nässlor och eftersom matlagningen ändå skulle falla på min lott idag så var det ju lika bra att passa på. Lillasyster var oförstående inför faktumet att jag faktiskt tänkte koka soppa på BRÄNN-nässlor, men storasyster och jag fick ihop till en middag:



Nässelsoppa

2 liter späda nässlor
1 liter vatten
3 msk smör
3 msk vetemjöl
2 tärningar höns- eller grönsaksbuljong
1 dl creme fraiche
gräslök
ev. salt och peppar

Skölj nässlorna väl flera gånger. Koka nässlor och vatten 10-15 minuter. Häll av och spara nässelvattnet. Gör en bottenredning av smält smör och vetemjöl, späd med nässelvattnet, lite i taget. Tillsätt buljongtärningarna, låt det koka upp och koka ca 5 minuter. Hacka under tiden nässlorna. Rör ner nässlor och creme fraiche i soppan, smaka av med gräslök, salt och peppar. Servera med kokt ägg och gärna färskt bröd till. Eftersom jag hade lite ont om tid blev det frallor, baserade på dinkelmjöl, havregryn och potatis.
Närproducerat. Ekologiskt. Gott.

3 kommentarer:

Stina Glaas sa...

Har du fått den känslan först NU? Har allt MITT slit varit förgäves?? ;-) Haha!

Det ser ut som ni haft en riktigt härlig dag. :-)
Kram!

Stina Glaas sa...

Hahaha! Ja DET kommer ju hända! ;-)

Frida M sa...

Vilken härlig soppa!