fredag 1 maj 2009

Summering av mat-utmaningen

Hur gick det då?

Budgeten var satt till 4400 kronor. Nu är alla kvitton sammanräknade och vi kan konstatera att vi under april månad har spenderat 4222 kronor på mat. En del tvål, diskmedel och annan förbrukning har också smugit sig in i den summan eftersom jag inte orkade gå igenom alla kvitton i detalj, så egentligen är kostnaden lägre. Å andra sidan har vi ätit ute några gånger och det räknar vi som sagt inte alls in i matbudgeten utan till nöjeskontot.

Blev det ekologiskt? Jodå, vi har varit nästan helt konsekventa i att köpa eko. Undantag för några kryddor, enstaka frukter och grönsaker när vi inte fått tag på ekologiska alternativ och ett antal spontanglassar denna soliga vårmånad. Dessutom har vi ätit en del av det oekologiska sortiment som redan fanns hemma.

Så jag hävdar fortfarande att det är rent trams att det inte går att äta ekologiskt med en begränsad budget. Visst blev det mindre kött än vanligt, men det är ju huvudsakligen av godo. Och visst fick vi ändra planer, byta ut rätter och improvisera. Jag fick inte tag i varken lamm, lax eller kyckling som vi mer än gärna äter i vanliga fall, och begränsningen kunde ibland kännas lite tråkig. Däremot var problemet urvalet av ekologiska varor snarare än priset. Vi har ätit gott och inte toksnålat. Tvärtom finns det utrymme för att lyxa till det lite mer.

Nu är det maj och i ärlighetens namn kändes det lite skönt att uppfylla ungarnas önskning om blodpudding (Gea har inte för avsikt att börja producera ekologisk blodpudding eftersom det är brist på råvara. - Vän av ordning undrar vad som händer med blodet från de ekogrisar som blir bacon och skinka??) utan att bryta Utmaningens riktlinjer. Vi kommer dock att fortsätta prioritera ekologisk och närproducerad mat och jag kommer att göra mitt bästa för att tjata hem ännu fler eko-alternativ hos de lokala handlarna.

1 kommentar:

Frida M sa...

Bra jobbat säger jag bara!