fredag 8 maj 2009

Vad ska man göra?

Vi hade ett trevligt klimatparty. Informatören visade bilder och redovisade skrämmande fakta innan vi började diskutera åtgärder både på enskild och kollektiv nivå. Dock hade vi nog önskat lite fler praktiska exempel på vad man som enskild kan göra och vilka åtgärder som är viktiga. Ofta känner man sig osäker på vilka effekter det ger att t.ex. äta vegetarisk mat oftare eller att avstå från ny tv. Men jag fick i alla fall ny energi av att känna att fler är engagerade och bryr sig om vad som händer med miljön. Vi började spåna på fler miljöaktiviteter, allt från eko-vinprovning och vego-utmaning till kopiator-utbildning (nej, alla vet inte hur man ställer in dubbelsidig funktion..). Förhoppningen är förstås att vi engagerar fler, hur som helst lär vi ha roligt!

Något som informatören poängterade var vikten av påtryckningar mot politikerna inför FNs klimatmöte i Köpenhamn i december. Tyvärr känns det ju ofta som att politiker inte driver frågor själva utan bara säger vad de tror att folk vill höra. Alltså måste vi tala om vad vi vill ha gjort! Jag är inte riktigt personen som engagerar mig politiskt, men jag försöker stödja föreningar som jag tror kan arbeta på ett bra sätt med opinionsbildning. Hittills är det Naturskyddsföreningen, men kanske ska jag gå med i Klimataktion också.

Hur engagerar ni er?

Inga kommentarer: