torsdag 2 april 2009

For the record

Jag har insett att det kanske vore bra med ett förtydligande:


Jag tycker att det är viktigt med närproducerad och säsongsbetonad mat. Helst vill jag att vi ska prioritera våra matinköp i ordningen:
  1. Ekologisk, närproducerad mat (så nära som möjligt, men åtminstone svensk)

  2. Ekologisk mat (för att slippa konstgödsel och kemisk besprutning)

  3. Närproducerad mat (för att slippa de långväga transporterna)
Vi är inte där än. Jag erkänner att vi har svårt att avstå bananer och kaffe, och att mathållningen blir lite roligare om man får använda ris och kokosmjölk ibland. Vi får jobba vidare på det. Faktum är att jag börjat inse att jag faktiskt inte har så bra koll på säsongsvarorna som jag trodde. Köpte färsk svensk vitkål igår. Är den lagrad över hela vintern eller är den växthusodlad? - Å vilken handfallen storstadsbo jag känner mig som nu!

Inga kommentarer: